SPESIFIKASI KURIKULUM | HASIL PEMBELAJARAN |
Kerohanian dan Akhlak Keguruan 1.1 Moral dan nilai-nilai keguruan 1.2 Pembinaan Insan yang seimbang 1.3 Berakauntabiliti dan amanah | · Mengamalkan dan menghayati nilai, etika & akhlak keguruan · Membina pemikiran positif dan motivasi kendiri terhadap kerjaya keguruan · Berakauntabiliti kepada profesion keguruan · Memahami realiti persekitaran dan responsif secara positif kepada keadaan dan keperluan persekitaran berkenaan · Mengenali dan menilai potensi diri insan guru - Potensi kendiri - Personaliti kerjaya - Citra diri insan guru |
Pembentukan Semangat Berpasukan (team building) 2.1. Kesepakatan 2.2. Kerjasama 2.3. Tanggung jawab kepada pasukan 2.4 Berjiwa merdeka dan perkasa 2.5 Berilmu, beramal dan berbakti | · Membina kemahiran pengurusan diri dan kumpulan · Membina kemahiran membuat keputusan dan menyelesaikan masalah · Bersepakat dan kerjasama · Bertanggung jawab kepada pasukan · Membina kemahiran mengurus perubahan · Mengamalkan semangat berpasukan, kerjasama dan bertanggunjawab · Menghayati konsep kerja sebagai ibadah |
Ketahanan Fizikal dan Mental 3.1. Berdaya tahan 3.2 Kesabaran 3.3. Keterbukaan fikiran | · Meningkatkan daya ketahanan dan kekuatan jasmani, emosi, rohani dan sosial · Sabar · Terbuka minda · Cergas |
Kemahiran Interpersonal & Intrapersonal 4.1. Kemahiran interpersonal 4.2 Kemahiran intrapersonal | · Berdaya tahan daripada segi fizikal dan mental · Bersabar · Terbuka minda · Kebolehan berkomunikasi |
Kemahiran Pengurusan 5.1. Pengurusan diri 5.2 Pengurusan kumpulan 5.3 Pengurusan masa 5.4 Keselamatan dan Kebersihan | · Berupaya menguruskan diri daripada aspek kebersihan, pakaian dan penampilan · Merancang dan melaksanakan tugas kumpulan dengan adil dan berkesan · Mengamalkan kebersihan dan langkah keselamatan diri, peralatan dan tempat penginapan · Menguruskan masa daripada segi ketepatan dan penggunaan dengan baik |
Refleksi 6.1 Kesedaran tentang kekuatan dan kelemahan diri 6.2 Menilai perkembangan fikiran dan sikap diri 6.3 Kesediaan untuk berubah 6.4 Kreatif dan inovatif | · Berupaya mengenalpasti kekuatan dan keselamatan diri · Belajar daripada pengalaman · Membina kemahiran berfikir aras tinggi dan berupaya menjana pemikiran baru · Membuat refleksi secara kritikal ke atas pengalaman, kekuatan dan kelemahan diri serta mengambil tindakan penambaikan |
Sunday, 12 June 2011
Spesifikasi Kurikulum
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment